God, bædre, best: Om ortografisk viden og ortografisk indlæring hos danske børn på skolens begynder- og mellemtrin

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandling

Dokumenter

  • Anne-Mette Veber Nielsen
Afhandlingen præsenterer tre forskningsstudier, der beskæftiger sig med ortografisk viden(viden om skriftsprogets indretning) og ortografisk indlæring(tilegnelse af nye ords stavemåde) hos danske børn. Et hovedformål med studierne var at undersøge betydningen af forskellige typer af sproglig viden for stavefærdighed i en tidlig og en senere fase af børns skriftsproglige udvikling. Et andet hoved formål var at undersøge,om direkte træning i én type sproglig viden–viden om fonologisk betingede stavemønstre –ville resultere i bedre indlæring af nye ords stavemåde hos børn i 3. klasse, når de læste tekster på egen hånd.Resultaterne fra de tre studier peger samlet set på, at børns tilegnelse og hukommelse for nye ords stavemåde kan fremmes gennem en systematisk sammentænkning af staveundervisning og aktiviteter med selvstændig læsning. Resultaterne peger også på,at staveundervisning bør sigte specifikt på at udvikle forskellige aspekter af ortografisk viden, herunder stavemønstre betinget af fonologisk kontekst.
OriginalsprogDansk
ForlagDet Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet
Antal sider159
StatusUdgivet - 2016

Note vedr. afhandling

Forsvaret 18. marts 2016

Antal downloads er baseret på statistik fra Google Scholar og www.ku.dk


Ingen data tilgængelig

ID: 158604230