Analyse af krævende syntaks i danskfagets tekster

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Analyse af krævende syntaks i danskfagets tekster. / Hauerberg Olsen, Martin; Poulsen, Mads.

I: NyS: Nydanske sprogstudier, Bind 60, 2022, s. 83-111.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Hauerberg Olsen, M & Poulsen, M 2022, 'Analyse af krævende syntaks i danskfagets tekster', NyS: Nydanske sprogstudier, bind 60, s. 83-111. https://doi.org/10.7146/nys.v1i60.129350

APA

Hauerberg Olsen, M., & Poulsen, M. (2022). Analyse af krævende syntaks i danskfagets tekster. NyS: Nydanske sprogstudier, 60, 83-111. https://doi.org/10.7146/nys.v1i60.129350

Vancouver

Hauerberg Olsen M, Poulsen M. Analyse af krævende syntaks i danskfagets tekster. NyS: Nydanske sprogstudier. 2022;60:83-111. https://doi.org/10.7146/nys.v1i60.129350

Author

Hauerberg Olsen, Martin ; Poulsen, Mads. / Analyse af krævende syntaks i danskfagets tekster. I: NyS: Nydanske sprogstudier. 2022 ; Bind 60. s. 83-111.

Bibtex

@article{db8595e2cf794cfd846efaae8c769cca,
title = "Analyse af kr{\ae}vende syntaks i danskfagets tekster",
abstract = "Form{\aa}let med artiklen er at give overblik over omfanget af syntaks, der kan v{\ae}re kr{\ae}vende at forst{\aa}, i en stikpr{\o}ve af danskfagets undervisningstekster. Artiklen opsummerer tre grunde til, at en s{\ae}tnings syntaks, dvs. s{\ae}tningsbygning, kan v{\ae}re kr{\ae}vende: uvante (ikke-kanoniske) konstruktioner, kompleksitet og {\o}konomisering med sproglige signaler. Unders{\o}gelsen af undervisningsteksterne viser, at samtlige kr{\ae}vende syntakselementer optr{\ae}der i tekster fra indskolingen til udskolingen. Selv yngre elever kan m{\o}de kr{\ae}vende syntaks i danskfagets tekster og ofte i omtrent samme omfang som {\ae}ldre elever. Det er imidlertid en v{\ae}sentlig pointe, at selvom en s{\ae}tning indeholder kr{\ae}vende syntaks, s{\aa} beh{\o}ver den ikke n{\o}dvendigvis at v{\ae}re sv{\ae}r at forst{\aa} i praksis. Uvante (dvs. ikke-kanoniske) s{\ae}tningskonstruktioner som passiver, OVS-s{\ae}tninger og objektrelativer bruges ofte i psykolingvistiske unders{\o}gelser, hvor de har vist sig at volde b{\aa}de b{\o}rn og voksne vanskeligheder, n{\aa}r forst{\aa}elsen ikke er st{\o}ttet af baggrundsviden. Denne unders{\o}gelse fandt, at uvante konstruktioner som oftest er st{\o}ttet af baggrundsviden i undervisningsteksterne – i mods{\ae}tning til i psykolingvistiske fors{\o}g, s{\aa}ledes at fortolkningen ikke afh{\ae}nger af syntaksen alene. Manglende kendskab til netop s{\aa}danne konstruktioner er derfor nok kun i begr{\ae}nset omfang {\aa}rsag til forst{\aa}elsesvanskeligheder ved danskfagets tester.",
author = "{Hauerberg Olsen}, Martin and Mads Poulsen",
year = "2022",
doi = "10.7146/nys.v1i60.129350",
language = "Dansk",
volume = "60",
pages = "83--111",
journal = "NyS",
issn = "0106-8040",
publisher = "Dansk Sprogn{\ae}vn",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Analyse af krævende syntaks i danskfagets tekster

AU - Hauerberg Olsen, Martin

AU - Poulsen, Mads

PY - 2022

Y1 - 2022

N2 - Formålet med artiklen er at give overblik over omfanget af syntaks, der kan være krævende at forstå, i en stikprøve af danskfagets undervisningstekster. Artiklen opsummerer tre grunde til, at en sætnings syntaks, dvs. sætningsbygning, kan være krævende: uvante (ikke-kanoniske) konstruktioner, kompleksitet og økonomisering med sproglige signaler. Undersøgelsen af undervisningsteksterne viser, at samtlige krævende syntakselementer optræder i tekster fra indskolingen til udskolingen. Selv yngre elever kan møde krævende syntaks i danskfagets tekster og ofte i omtrent samme omfang som ældre elever. Det er imidlertid en væsentlig pointe, at selvom en sætning indeholder krævende syntaks, så behøver den ikke nødvendigvis at være svær at forstå i praksis. Uvante (dvs. ikke-kanoniske) sætningskonstruktioner som passiver, OVS-sætninger og objektrelativer bruges ofte i psykolingvistiske undersøgelser, hvor de har vist sig at volde både børn og voksne vanskeligheder, når forståelsen ikke er støttet af baggrundsviden. Denne undersøgelse fandt, at uvante konstruktioner som oftest er støttet af baggrundsviden i undervisningsteksterne – i modsætning til i psykolingvistiske forsøg, således at fortolkningen ikke afhænger af syntaksen alene. Manglende kendskab til netop sådanne konstruktioner er derfor nok kun i begrænset omfang årsag til forståelsesvanskeligheder ved danskfagets tester.

AB - Formålet med artiklen er at give overblik over omfanget af syntaks, der kan være krævende at forstå, i en stikprøve af danskfagets undervisningstekster. Artiklen opsummerer tre grunde til, at en sætnings syntaks, dvs. sætningsbygning, kan være krævende: uvante (ikke-kanoniske) konstruktioner, kompleksitet og økonomisering med sproglige signaler. Undersøgelsen af undervisningsteksterne viser, at samtlige krævende syntakselementer optræder i tekster fra indskolingen til udskolingen. Selv yngre elever kan møde krævende syntaks i danskfagets tekster og ofte i omtrent samme omfang som ældre elever. Det er imidlertid en væsentlig pointe, at selvom en sætning indeholder krævende syntaks, så behøver den ikke nødvendigvis at være svær at forstå i praksis. Uvante (dvs. ikke-kanoniske) sætningskonstruktioner som passiver, OVS-sætninger og objektrelativer bruges ofte i psykolingvistiske undersøgelser, hvor de har vist sig at volde både børn og voksne vanskeligheder, når forståelsen ikke er støttet af baggrundsviden. Denne undersøgelse fandt, at uvante konstruktioner som oftest er støttet af baggrundsviden i undervisningsteksterne – i modsætning til i psykolingvistiske forsøg, således at fortolkningen ikke afhænger af syntaksen alene. Manglende kendskab til netop sådanne konstruktioner er derfor nok kun i begrænset omfang årsag til forståelsesvanskeligheder ved danskfagets tester.

U2 - 10.7146/nys.v1i60.129350

DO - 10.7146/nys.v1i60.129350

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 60

SP - 83

EP - 111

JO - NyS

JF - NyS

SN - 0106-8040

ER -

ID: 291015828