Greenlandic Frames: Screen Production in and about Greenland

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Dokumenter

Denne afhandling er en undersøgelse af film- og tv-produktion i og om Grønland fra et historisk og nutidigt perspektiv. I de seneste årtier er der vokset en filmbranche frem i Grønland, der i mere end et århundrede har været destination for udenlandsk produktion. Det har skabt et internationalt produktionsmiljø, hvor den udenlandske produktion fortsat dominerer, mens grønlandske filmfolk i stigende grad indgår i disse produktionsprocesser
samtidig med, at produktionen af grønlandsk indhold vokser. Trods dette er der begrænset viden om filmproduktion i og om Grønland. Formålet med denne afhandling er derfor at skabe kvalificeret indsigt i denne udvikling og det særegne produktionsmiljø, der eksisterer i dag. Gennem en stedsbaseret tilgang undersøges både lokal og udenlandsk filmproduktion i og om Grønland, og hvordan grønlandsforankret produktion er præget af ultrasmå og særegne vilkår.
Metoden er forankret i location-fokuserende produktionsstudier gennem tre kvalitative casestudier af filmene Alanngut Killinganni (Malik Kleist, 2022), Kalak (Isabella Eklöf, 2023), samt tv-serien Borgen: Riget, Magten & Æren (DR/Netflix, 2022) med udgangspunkt i særligt interviews, dokumentanalyse og observationsstudier. Derudover præsenteres den første omfattende grønlandske filmbranchehistorie, der inkluderer aspekter som transnationalt samarbejde, institutionsskabelse og grønlandsk filmpolitik. Afhandlingen tager udgangspunkt i en bred teoretisk ramme, som omfatter tilgange til sted og location, branchelivscyklusser (industry lifecycles), affektive sammenfiltringer (affective entanglements) samt stedsbranding. Et stort bidrag er desuden udviklingen af teoretiske rammer til undersøgelsen af deltagelsesgrader og ultrasmå (ultrasmall) filmbrancher. På baggrund af analyserne konkluderes det, at den grønlandske filmhistorie er mere kompleks end tidligere beskrevet, både hvad angår egenproduktion, politisk interesse, støttemuligheder og stedsbranding. Casestudiet af Alanngut Killinganni fremhæver en voksende lokal filminteresse, men også udfordringerne ved begrænset finansiering, (for) få
filmfolk, multifunktionalisme og distributionsmuligheder. Kalak-casestudiet belyser desuden dansk-grønlandsk co-produktion samt særlige emotionelle udfordringer, der præger alle led af produktionsprocessen, mens Borgen: Riget, Magten & Æren understreger streamingtjenesters interesse i Grønland og Arktis samt særegne location-udfordringer. Det konkluderes blandt andet, at grønlandske locations er historisk belastede, hvilket forstærker grønlandsk skepsis mod udenlandske filmskabere, hvorfor det historisk-emotionelle perspektiv må medregnes. Den afsluttende komparative diskussion beskriver desuden, hvordan ultrasmå forhold må ses i lyset af de enkelte konteksters særegenheder, hvor forhold som strategi, succes blandt enkeltpersoner og fundingmuligheder er vidt forskellige og præget af eksterne faktorer,
historie og afhængighedsforhold. Disse forhold giver visse samarbejder en følelsesmæssig kompleksitet og understøtter i stedet samarbejde på tværs af ultrasmå samfund.
Afhandlingens omfattende analyser af særegne produktionsvilkår og -historie bidrager dermed med ny viden i et hidtil uudforsket område i international filmforskning, der indeholder væsentlige fund omkring betydningen af location, ultrasmå produktionsvilkår, magtforhold samt grønlandsk og global filmhistorie til gavn for en bred vifte af fremtidige undersøgelser og produktionskontekster.
OriginalsprogEngelsk
Antal sider371
StatusUdgivet - 30 sep. 2023

Antal downloads er baseret på statistik fra Google Scholar og www.ku.dk


Ingen data tilgængelig

ID: 374660897