Public Intellectualism in the Digital Age: the case of the Intellectual Dark Web on YouTube

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Standard

Public Intellectualism in the Digital Age : the case of the Intellectual Dark Web on YouTube. / Johansen, Mikkel Bækby.

København, 2022. 327 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Harvard

Johansen, MB 2022, Public Intellectualism in the Digital Age: the case of the Intellectual Dark Web on YouTube. København.

APA

Johansen, M. B. (2022). Public Intellectualism in the Digital Age: the case of the Intellectual Dark Web on YouTube.

Vancouver

Johansen MB. Public Intellectualism in the Digital Age: the case of the Intellectual Dark Web on YouTube. København, 2022. 327 s.

Author

Johansen, Mikkel Bækby. / Public Intellectualism in the Digital Age : the case of the Intellectual Dark Web on YouTube. København, 2022. 327 s.

Bibtex

@phdthesis{cc95a54c4fd34aa49a4d665055eff345,
title = "Public Intellectualism in the Digital Age: the case of the Intellectual Dark Web on YouTube",
abstract = "Denne afhandling er en tv{\ae}rdisciplin{\ae}r unders{\o}gelse af intellektuelle praksisser (eng. public intellectualism) in en digital tidsalder. Unders{\o}gelsen tager afs{\ae}t i en omfattende teoretisk diskussion af den intellektuelle position samt den digitale mediekontekst, som danner rammen for den intellektuelle samtale. Afhandlingen anl{\ae}gger et nyskabende perspektiv p{\aa} tilblivelsen af intellek-tuelles autoritet i en digital mediekultur, baseret p{\aa} en metodisk innovativ analyse af den intellektuelle arena p{\aa} YouTube. Form{\aa}let er at tilf{\o}re videnskabelige studier af intellektuelles position i den digitale mediekultur nye analytiske v{\ae}rkt{\o}jer samt et opdateret begrebsapparat. Dermed bidrager afhandlingen til at kvalificere b{\aa}de den akademiske og offentlige samtale om de intellektuelles position og engagement i et stadigt mere digitalt samfund.I de senere {\aa}r er YouTube blevet et samlingssted for intellektuel debat. Den digitale infrastruktur muligg{\o}r nye typer af medieoptr{\ae}ner for b{\aa}de intellektuelle, deres publikum samt en lang r{\ae}kke formidlere og kritikere. Disse akt{\o}rer deltager i en positioneringsprocess, hvorved autoritet b{\aa}de skabes og forhandles. I afhandlingen udvikles en original teoretisk og analytisk model med henblik p{\aa} at unders{\o}ge denne proces samt forklare mekanismerne bag.Modellen operationaliseres gennem et mixed-methods casestudie af ”The Intellectual Dark Web” (IDW) – en gruppe best{\aa}ende af akademikere, mediepersonligheder og meningsdannere, som anvender YouTube til at intervenere i offentlige debatter og i den amerikanske kulturkamp. I l{\o}bet af 2018, hvor IDW opn{\aa}ede sit hidtidige h{\o}jeste niveau af opm{\ae}rksomhed, optr{\aa}dte gruppens medlemmer i udsolgte arenaer, toppede bestsellerlister, deltog i diverse tv-programmer og modtog massiv d{\ae}kning i etablerede medier verden over. Grundlaget for den store gennemslagskraft var f{\o}rst og fremmest IDW-medlemmernes YouTube-videoer, som til stadighed genererer millioner af views. Dette illustrerer YouTube-videoens indtog som et af det enogtyvende{\aa}rhundredes mest fortrukne og betydningsfulde medier for intellektuelles bidrag til den offentlige samtale. Idet YouTube-videoen indeholder adskillige mediegenrer og kommunikationsformer, som tidligere var adskilte, muligg{\o}res en i stigende grad varieret intellektuel optr{\ae}den. Derudover repr{\ae}senterer YouTube et mikrokosmos for den offentlige samtale, fordi platformen giver mange forskellige akt{\o}rer {\o}get adgang til og mulighed for at deltage i samfundsdebatter. Intellektuelles budskaber cirkulerer s{\aa}ledes side om side med publikums reaktioner og fortolkninger i et tilsyneladende ubegr{\ae}nset udbud af medieindhold. Det sl{\o}rer potentielt gr{\ae}nserne mellem budskab og fortolkning. Samtidig demonstrerer YouTube-migrationen af mere traditionelle institutioner og akt{\o}rer, s{\aa}som broadcast-medier, universiteter, t{\ae}nketanke, forlag og journalister, at en r{\ae}kke grundl{\ae}ggende dynamikker i intellektuelles medie- og kommunikationspraksis reproduceres i den digitale tidsalder. Afhandlingen afd{\ae}kker, hvordan udvidelsen af den intellektuelle kommunikationsform samtinddragelsen af nye akt{\o}rer i forhandlingen af intellektuelles autoritet p{\aa}virker den intellektuelle praksis i en digital tidsalder. Ved hj{\ae}lp af et analytisk perspektiv, som forholder sig til b{\aa}de kontinuitet og forandring, konkluderes f{\o}lgende: P{\aa} den ene side forst{\ae}rker YouTube den intellektuelles praksis{\textquoteright} kompleksitet og associative beskaffenhed. Ved at tydeligg{\o}re de forskelligartede autoritetskilder og legitimitetskrav, der kendetegner det intellektuelle dom{\ae}ne, betoner YouTube p{\aa} den anden side den intellektuelle autoritets sammensatte karakter.",
author = "Johansen, {Mikkel B{\ae}kby}",
year = "2022",
month = dec,
day = "26",
language = "English",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Public Intellectualism in the Digital Age

T2 - the case of the Intellectual Dark Web on YouTube

AU - Johansen, Mikkel Bækby

PY - 2022/12/26

Y1 - 2022/12/26

N2 - Denne afhandling er en tværdisciplinær undersøgelse af intellektuelle praksisser (eng. public intellectualism) in en digital tidsalder. Undersøgelsen tager afsæt i en omfattende teoretisk diskussion af den intellektuelle position samt den digitale mediekontekst, som danner rammen for den intellektuelle samtale. Afhandlingen anlægger et nyskabende perspektiv på tilblivelsen af intellek-tuelles autoritet i en digital mediekultur, baseret på en metodisk innovativ analyse af den intellektuelle arena på YouTube. Formålet er at tilføre videnskabelige studier af intellektuelles position i den digitale mediekultur nye analytiske værktøjer samt et opdateret begrebsapparat. Dermed bidrager afhandlingen til at kvalificere både den akademiske og offentlige samtale om de intellektuelles position og engagement i et stadigt mere digitalt samfund.I de senere år er YouTube blevet et samlingssted for intellektuel debat. Den digitale infrastruktur muliggør nye typer af medieoptræner for både intellektuelle, deres publikum samt en lang række formidlere og kritikere. Disse aktører deltager i en positioneringsprocess, hvorved autoritet både skabes og forhandles. I afhandlingen udvikles en original teoretisk og analytisk model med henblik på at undersøge denne proces samt forklare mekanismerne bag.Modellen operationaliseres gennem et mixed-methods casestudie af ”The Intellectual Dark Web” (IDW) – en gruppe bestående af akademikere, mediepersonligheder og meningsdannere, som anvender YouTube til at intervenere i offentlige debatter og i den amerikanske kulturkamp. I løbet af 2018, hvor IDW opnåede sit hidtidige højeste niveau af opmærksomhed, optrådte gruppens medlemmer i udsolgte arenaer, toppede bestsellerlister, deltog i diverse tv-programmer og modtog massiv dækning i etablerede medier verden over. Grundlaget for den store gennemslagskraft var først og fremmest IDW-medlemmernes YouTube-videoer, som til stadighed genererer millioner af views. Dette illustrerer YouTube-videoens indtog som et af det enogtyvendeårhundredes mest fortrukne og betydningsfulde medier for intellektuelles bidrag til den offentlige samtale. Idet YouTube-videoen indeholder adskillige mediegenrer og kommunikationsformer, som tidligere var adskilte, muliggøres en i stigende grad varieret intellektuel optræden. Derudover repræsenterer YouTube et mikrokosmos for den offentlige samtale, fordi platformen giver mange forskellige aktører øget adgang til og mulighed for at deltage i samfundsdebatter. Intellektuelles budskaber cirkulerer således side om side med publikums reaktioner og fortolkninger i et tilsyneladende ubegrænset udbud af medieindhold. Det slører potentielt grænserne mellem budskab og fortolkning. Samtidig demonstrerer YouTube-migrationen af mere traditionelle institutioner og aktører, såsom broadcast-medier, universiteter, tænketanke, forlag og journalister, at en række grundlæggende dynamikker i intellektuelles medie- og kommunikationspraksis reproduceres i den digitale tidsalder. Afhandlingen afdækker, hvordan udvidelsen af den intellektuelle kommunikationsform samtinddragelsen af nye aktører i forhandlingen af intellektuelles autoritet påvirker den intellektuelle praksis i en digital tidsalder. Ved hjælp af et analytisk perspektiv, som forholder sig til både kontinuitet og forandring, konkluderes følgende: På den ene side forstærker YouTube den intellektuelles praksis’ kompleksitet og associative beskaffenhed. Ved at tydeliggøre de forskelligartede autoritetskilder og legitimitetskrav, der kendetegner det intellektuelle domæne, betoner YouTube på den anden side den intellektuelle autoritets sammensatte karakter.

AB - Denne afhandling er en tværdisciplinær undersøgelse af intellektuelle praksisser (eng. public intellectualism) in en digital tidsalder. Undersøgelsen tager afsæt i en omfattende teoretisk diskussion af den intellektuelle position samt den digitale mediekontekst, som danner rammen for den intellektuelle samtale. Afhandlingen anlægger et nyskabende perspektiv på tilblivelsen af intellek-tuelles autoritet i en digital mediekultur, baseret på en metodisk innovativ analyse af den intellektuelle arena på YouTube. Formålet er at tilføre videnskabelige studier af intellektuelles position i den digitale mediekultur nye analytiske værktøjer samt et opdateret begrebsapparat. Dermed bidrager afhandlingen til at kvalificere både den akademiske og offentlige samtale om de intellektuelles position og engagement i et stadigt mere digitalt samfund.I de senere år er YouTube blevet et samlingssted for intellektuel debat. Den digitale infrastruktur muliggør nye typer af medieoptræner for både intellektuelle, deres publikum samt en lang række formidlere og kritikere. Disse aktører deltager i en positioneringsprocess, hvorved autoritet både skabes og forhandles. I afhandlingen udvikles en original teoretisk og analytisk model med henblik på at undersøge denne proces samt forklare mekanismerne bag.Modellen operationaliseres gennem et mixed-methods casestudie af ”The Intellectual Dark Web” (IDW) – en gruppe bestående af akademikere, mediepersonligheder og meningsdannere, som anvender YouTube til at intervenere i offentlige debatter og i den amerikanske kulturkamp. I løbet af 2018, hvor IDW opnåede sit hidtidige højeste niveau af opmærksomhed, optrådte gruppens medlemmer i udsolgte arenaer, toppede bestsellerlister, deltog i diverse tv-programmer og modtog massiv dækning i etablerede medier verden over. Grundlaget for den store gennemslagskraft var først og fremmest IDW-medlemmernes YouTube-videoer, som til stadighed genererer millioner af views. Dette illustrerer YouTube-videoens indtog som et af det enogtyvendeårhundredes mest fortrukne og betydningsfulde medier for intellektuelles bidrag til den offentlige samtale. Idet YouTube-videoen indeholder adskillige mediegenrer og kommunikationsformer, som tidligere var adskilte, muliggøres en i stigende grad varieret intellektuel optræden. Derudover repræsenterer YouTube et mikrokosmos for den offentlige samtale, fordi platformen giver mange forskellige aktører øget adgang til og mulighed for at deltage i samfundsdebatter. Intellektuelles budskaber cirkulerer således side om side med publikums reaktioner og fortolkninger i et tilsyneladende ubegrænset udbud af medieindhold. Det slører potentielt grænserne mellem budskab og fortolkning. Samtidig demonstrerer YouTube-migrationen af mere traditionelle institutioner og aktører, såsom broadcast-medier, universiteter, tænketanke, forlag og journalister, at en række grundlæggende dynamikker i intellektuelles medie- og kommunikationspraksis reproduceres i den digitale tidsalder. Afhandlingen afdækker, hvordan udvidelsen af den intellektuelle kommunikationsform samtinddragelsen af nye aktører i forhandlingen af intellektuelles autoritet påvirker den intellektuelle praksis i en digital tidsalder. Ved hjælp af et analytisk perspektiv, som forholder sig til både kontinuitet og forandring, konkluderes følgende: På den ene side forstærker YouTube den intellektuelles praksis’ kompleksitet og associative beskaffenhed. Ved at tydeliggøre de forskelligartede autoritetskilder og legitimitetskrav, der kendetegner det intellektuelle domæne, betoner YouTube på den anden side den intellektuelle autoritets sammensatte karakter.

M3 - Ph.D. thesis

BT - Public Intellectualism in the Digital Age

CY - København

ER -

ID: 339249740