Skrift som sansenær erindring: En undersøgelse af den kreative skrivning på skriveværksteder for mennesker med kronisk sygdom

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Skrift som sansenær erindring : En undersøgelse af den kreative skrivning på skriveværksteder for mennesker med kronisk sygdom. / Andersen, Tine Riis; Laursen, Sara Seerup; Hansen, Helle Ploug; Rasmussen, Anders Juhl.

I: Nordic Journal of Arts, Culture and Wellbeing, Bind 4, Nr. 2, 12.2022.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Andersen, TR, Laursen, SS, Hansen, HP & Rasmussen, AJ 2022, 'Skrift som sansenær erindring: En undersøgelse af den kreative skrivning på skriveværksteder for mennesker med kronisk sygdom', Nordic Journal of Arts, Culture and Wellbeing, bind 4, nr. 2. https://doi.org/10.18261/njach.4.2.1

APA

Andersen, T. R., Laursen, S. S., Hansen, H. P., & Rasmussen, A. J. (2022). Skrift som sansenær erindring: En undersøgelse af den kreative skrivning på skriveværksteder for mennesker med kronisk sygdom. Nordic Journal of Arts, Culture and Wellbeing, 4(2). https://doi.org/10.18261/njach.4.2.1

Vancouver

Andersen TR, Laursen SS, Hansen HP, Rasmussen AJ. Skrift som sansenær erindring: En undersøgelse af den kreative skrivning på skriveværksteder for mennesker med kronisk sygdom. Nordic Journal of Arts, Culture and Wellbeing. 2022 dec.;4(2). https://doi.org/10.18261/njach.4.2.1

Author

Andersen, Tine Riis ; Laursen, Sara Seerup ; Hansen, Helle Ploug ; Rasmussen, Anders Juhl. / Skrift som sansenær erindring : En undersøgelse af den kreative skrivning på skriveværksteder for mennesker med kronisk sygdom. I: Nordic Journal of Arts, Culture and Wellbeing. 2022 ; Bind 4, Nr. 2.

Bibtex

@article{8e503d59b7e346308af79372b394de81,
title = "Skrift som sansen{\ae}r erindring: En unders{\o}gelse af den kreative skrivning p{\aa} skrivev{\ae}rksteder for mennesker med kronisk sygdom",
abstract = "Form{\aa}l: At unders{\o}ge, hvordan faciliteret kreativ skrivning i en gruppe kan v{\ae}re et supplement i rehabilitering af mennesker med alvorlige kroniske sygdomme (herunder kr{\ae}ft og sklerose), samt hvilken rolle skrive{\o}velser og deltagernes tekster kan have i den sammenh{\ae}ng.Metode: 86 korte deltagertekster blev indsamlet fra tre skrivev{\ae}rksteder af seks ugers varighed faciliteret af danske forfattere. V{\ae}rkstederne var for mennesker med kr{\ae}ft og sklerose (N = 24). Teksterne blev n{\ae}rl{\ae}st og analyseret ved hj{\ae}lp af deskriptiv metode. I genneml{\ae}sningen viste en sanselig skrivning sig at v{\ae}re central, hvilket ansporede os til at inddrage teori om ”embodied cognition”. De indsamlede tekster er suppleret med fokusgruppeinterviews med deltagerne og deltagerobservation for at belyse andre perspektiver af deltagernes skriveoplevelser.Resultater: Vi kan konkludere, at det p{\aa} et skrivev{\ae}rksted i sundhedsfaglig sammenh{\ae}ng er essentielt, at deltagerne {\o}ver sig i at skrive ved hj{\ae}lp af deres sanser i et kunstnerisk sprog. Empirien viste, at skrive{\o}velserne kunne opfattes som en slags ”strukturerende akt{\o}r”, som formede deltagernes skrivning. Derudover gav kreativ skrivning deltagerne et formsprog til deres erindringer, som p{\aa} en ny m{\aa}de kunne deles med andre, f.eks. familie og sundhedsprofessionelle.Originalitet: Evalueringer har ikke tidligere inddraget skrive{\o}velser og deltagernes skrevne tekster i unders{\o}gelsen af v{\ae}rkstedernes eventuelle sundhedsfremmende virkning.",
author = "Andersen, {Tine Riis} and Laursen, {Sara Seerup} and Hansen, {Helle Ploug} and Rasmussen, {Anders Juhl}",
year = "2022",
month = dec,
doi = "10.18261/njach.4.2.1",
language = "Dansk",
volume = "4",
journal = "Nordic Journal of Arts, Culture and Wellbeing",
issn = "2535-7913 ",
publisher = "Universitetsforlaget",
number = "2",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Skrift som sansenær erindring

T2 - En undersøgelse af den kreative skrivning på skriveværksteder for mennesker med kronisk sygdom

AU - Andersen, Tine Riis

AU - Laursen, Sara Seerup

AU - Hansen, Helle Ploug

AU - Rasmussen, Anders Juhl

PY - 2022/12

Y1 - 2022/12

N2 - Formål: At undersøge, hvordan faciliteret kreativ skrivning i en gruppe kan være et supplement i rehabilitering af mennesker med alvorlige kroniske sygdomme (herunder kræft og sklerose), samt hvilken rolle skriveøvelser og deltagernes tekster kan have i den sammenhæng.Metode: 86 korte deltagertekster blev indsamlet fra tre skriveværksteder af seks ugers varighed faciliteret af danske forfattere. Værkstederne var for mennesker med kræft og sklerose (N = 24). Teksterne blev nærlæst og analyseret ved hjælp af deskriptiv metode. I gennemlæsningen viste en sanselig skrivning sig at være central, hvilket ansporede os til at inddrage teori om ”embodied cognition”. De indsamlede tekster er suppleret med fokusgruppeinterviews med deltagerne og deltagerobservation for at belyse andre perspektiver af deltagernes skriveoplevelser.Resultater: Vi kan konkludere, at det på et skriveværksted i sundhedsfaglig sammenhæng er essentielt, at deltagerne øver sig i at skrive ved hjælp af deres sanser i et kunstnerisk sprog. Empirien viste, at skriveøvelserne kunne opfattes som en slags ”strukturerende aktør”, som formede deltagernes skrivning. Derudover gav kreativ skrivning deltagerne et formsprog til deres erindringer, som på en ny måde kunne deles med andre, f.eks. familie og sundhedsprofessionelle.Originalitet: Evalueringer har ikke tidligere inddraget skriveøvelser og deltagernes skrevne tekster i undersøgelsen af værkstedernes eventuelle sundhedsfremmende virkning.

AB - Formål: At undersøge, hvordan faciliteret kreativ skrivning i en gruppe kan være et supplement i rehabilitering af mennesker med alvorlige kroniske sygdomme (herunder kræft og sklerose), samt hvilken rolle skriveøvelser og deltagernes tekster kan have i den sammenhæng.Metode: 86 korte deltagertekster blev indsamlet fra tre skriveværksteder af seks ugers varighed faciliteret af danske forfattere. Værkstederne var for mennesker med kræft og sklerose (N = 24). Teksterne blev nærlæst og analyseret ved hjælp af deskriptiv metode. I gennemlæsningen viste en sanselig skrivning sig at være central, hvilket ansporede os til at inddrage teori om ”embodied cognition”. De indsamlede tekster er suppleret med fokusgruppeinterviews med deltagerne og deltagerobservation for at belyse andre perspektiver af deltagernes skriveoplevelser.Resultater: Vi kan konkludere, at det på et skriveværksted i sundhedsfaglig sammenhæng er essentielt, at deltagerne øver sig i at skrive ved hjælp af deres sanser i et kunstnerisk sprog. Empirien viste, at skriveøvelserne kunne opfattes som en slags ”strukturerende aktør”, som formede deltagernes skrivning. Derudover gav kreativ skrivning deltagerne et formsprog til deres erindringer, som på en ny måde kunne deles med andre, f.eks. familie og sundhedsprofessionelle.Originalitet: Evalueringer har ikke tidligere inddraget skriveøvelser og deltagernes skrevne tekster i undersøgelsen af værkstedernes eventuelle sundhedsfremmende virkning.

U2 - 10.18261/njach.4.2.1

DO - 10.18261/njach.4.2.1

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 4

JO - Nordic Journal of Arts, Culture and Wellbeing

JF - Nordic Journal of Arts, Culture and Wellbeing

SN - 2535-7913

IS - 2

ER -

ID: 361847149